Naam: Katja Osinga

Leeftijd: 20

Studie: Financial services management

Studiejaar: 4

Actief (geweest) als: Honours student-assistent

 

Wat is de reden dat je naast je studie actief wilde worden?
Ik merkte in het eerste jaar dat ik niet teveel tijd kwijt was aan de studie. Ik vind het leuk om uitdaging te hebben en die zou ik vinden door wat extra’s te doen. Toen ik een voorlichting kreeg van het honours student-assistentschap leek dit mij een mooie uitdaging. Het was een kans om nieuwe mensen te leren kennen en daarnaast mezelf verder te ontwikkelen.

 

Wat heb je er allemaal van geleerd?
Voor mijn werk als student-assistent moest ik lesgeven aan een groep eerstejaars studenten. Door dit te doen heb ik mijzelf ontwikkelt op verschillende punten. Het belangrijkste is dat ik geleerd heb om een groep aan te sturen. Voordat ik studeerde had ik hier vrijwel geen ervaring mee. Ook heb ik meer ervaring gekregen met het spreken voor een groep mensen. Hier had ik al wel ervaring mee in de vorm van presenteren, maar ik merkte dat ik hier nog moeite mee had. Daarnaast werk je aan de professionaliteit en je contact met anderen. Verantwoordelijkheid is ook een belangrijk aspect. Je moet andere mensen aansturen en studenten nieuwe dingen leren.

 

Wat voor voordelen heeft het met zich meegebracht?
Je leert veel nieuwe mensen kennen. Niet alleen studenten, maar ook docenten. Dit kan ook een voordeel zijn voor de rest van je studie, omdat je een groter netwerk opbouwt. Hierdoor zou je bijvoorbeeld gemakkelijker een stageplaats kunnen vinden. Daarnaast maak je een persoonlijke ontwikkeling door. Je werkt aan je competenties tijdens je werkzaamheden. Je wordt socialer, professioneler en je ervaart dat bepaalde dingen je makkelijker afgaan.

 

Wat voor nadelen heeft het met zich meegebracht?
Ik heb eigenlijk geen nadelen ervaart tijdens mijn actieve periode. Je zult wat minder tijd hebben voor andere activiteiten, maar uit ervaring weet ik dat actief zijn goed te combineren valt naast studie, werk en vrienden. Het is belangrijk om alles goed te plannen. Doordat ik tijdens mijn actieve periode als student-assistent steeds meer ervaring opdeed, merkte ik dat ik steeds minder tijd kwijt was aan mijn werkzaamheden.

 

Ben je nogsteeds actief naast je studie?
Jazeker. Ik ben dit studiejaar voor de derde keer gestart als student-assistent. Het werk is erg flexibel waardoor dit goed te combineren blijft. Ik kan bijvoorbeeld ervoor kiezen om een half jaar de taak van student-assistent uit te voeren. Hierdoor heb ik na een half jaar tijd om me te richten op het afstuderen. Daarnaast heb ik al meerdere keren geholpen tijdens open dagen en andere gelegenheden.

 

Leukste ervaring?
De leukste ervaring was toen ik feedback kreeg van de groep waaraan ik lesgaf. Ik kreeg te horen dat ze veel geleerd hadden en de lessen als nuttig ervaren hadden. Ook vonden ze dat ik mijn rol als student-assistent serieus oppakte en informatie goed wist over te brengen. Hierdoor voelde ik waardering voor het werk wat ik deed. Ook maakte dit mij duidelijk dat ik door moest gaan met de werkzaamheden die ik op dat moment deed.

 

Raad je het andere studenten aan om actief te worden naast hun studie?
Ja, ik vind dat het zeker aan te raden is. Het is een ervaring waar je voor de rest van je leven voordeel uit kunt halen. Ik wil later een functie gaan vervullen waarbij ik mensen moet aansturen. Door mijn actieve periode heb ik mij op dit vlak goed kunnen ontwikkelen en kan ik deze ervaring meenemen naar een baan. Ik denk dat het goed is om te bedenken wat je wilt ontwikkelen aan jezelf en op basis daarvan kijkt wat voor werkzaamheden het beste daarbij aansluiten. Ook wil ik meegeven dat het ook goed is om dingen te doen die je normaal gesproken liever ontwijkt.